CAKNAKAN HIDUP

Puisi-puisi di dalam 'Caknakan Hidup' ini adalah hak milik peribadi penulis. Sebarang pengubahsuaian adalah tidak dibenarkan sama sekali. Cetakan kembali hanya boleh dilakukan atas keizinan penulis. Semoga hak-hak ini dihormati bersama

Tuesday, June 9, 2009

Bila Hati Berdendam


Hari ini aku menangis.....
Menangis yang tiada air mata
Walau rukun iman yang tiga itu sedang berteman
Rasa amarah dan dendam ini
Menolak-nolak ruang kesabaran.....

Mengapa aku perlu seluka ini
Mengapa aku rasa sesakit ini
Ya Allah...
Aku tidak mahu hasad ini menguasai aku
Aku tidak mahu sakit ini membunuh jiwa
Aku tidak mahu sedih ini membenam rasa 

Ya Allah.....
Berikanlah aku pedoman
Hadiahkanlah aku kekuatan
Hidayahkanlah aku keinsafan
Aku momohon hanya ketenangan.....


Ya Allah.....
Ampunkan dosa-dosa aku
Dari kesilapan antara manusia
Dalam lisan dan perbuatan
Dalam akal dan perasaan......

Wanhidayat, Miri
9 Jun 2009

3 comments:

addyaholix said...

aku pernah cakap pada seorang teman, hidup yang ibarat jalan yang lurus dan rata saja takkan ada indahnya. kau sendiri faham kan?

ayuh!
kesat airmatamu kawan!

baincardin said...

Hidup ini harus ceria sentiasa ya Dayat! :)

*My cousin, namanya dah dekat ngan Dayat, namanya Bakhtiar Hidayat, dia kawin sabtu ni. Nanti nk bagitau dia suwuh tengok blog Dayat ni, sbab namanya dah dekat sama. hu....^_^

mashi_amie said...

KAdang2 Allah turunkan hujan sebelum dihadiahkannya pelangi yang indah..
As long u have faith in Allah do not be sad..
Grieve and sorrow will only kill ur mind,body and soul.